Trenutna opšta ograničenja brzine u Srbiji koja su zakonski propisana po kategoriji puta kojim se krećete izgleda ovako: u naselju je brzina ograničena na 50km/h, na putu van naseljenog mesta 80km/h, na motoputu ograničenje je 100km/h, dok je na auto-putu maksimalna dozvoljena brzina 120 kilometara na čas.
Međutim, izgradnjom modernih auto-puteva u Srbiji, u planu je da se dođe do evropske brzine od 130km/h.
Potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je izjavila danas da podržava najavljenu meru MUP-a da se vozačima meri srednja brzina na auto-putu, ali i da će predložiti da se maksimalna brzina na auto-putu poveća sa 120 na 130 kilometara na sat, kao što je u evropskim zemljama.
Na predlog o povećanju maksimalne dozvoljene brzine kretanja na auto-putu uticalo je i to što se, prema izvorima iz ministarstva, puno ulaže u održavanje auto-puteva u Srbiji.
Ukoliko bi se usvojio novi predlog, vozači bi od ulaza na auto-put kod Vrbasa do naplatne rampe na ulazu u Novi Sad mogli da stignu za 13 minuta. Ukoliko koristite ENP uređaj (Elektronska naplata putarine), ne gubite vreme u zadržavanja na naplatnoj rampi na sredini pomenute rute, a to veoma utiče na prosečno vreme putovanja.
Razvojem modernih automobila, ovakve brzine su potpuno bezbedne, a povećanje na 130km/h bi moglo da utiče i na češće korišćenje auto-puta.
Uvođenje i regulisanje naplatne rampe kod Vrbasa, vozači su znatno više počeli da koriste auto-put kao najbrži i najbezbedniji način da stignu do Novog Sada i ostalih gradova. Povećanje maksimalne dozvoljene brzine bi bio još jedan plus u celoj priči.
Merenje srednje brzine na auto-putu
Nedavno je MUP saopštio da je priprema projekta o merenju srednje brzine vozača na autoputu u završnoj fazi i uskoro će početi da se primenjuje. Zakon o bezbednosti saobraćaja je predvideo da se može kazniti vozač koji prekorači srednju brzinu kretanja na nekoj deonici, tako da, kada neko bude na nekoj naplatnoj rampi plaćao putarinu, tu će policija imati informaciju kolika je njegova srednja brzina.
Kao što znamo iz fizike, ako je poznato rastojanje između dve naplatne rampe, ako znamo kada je automobil ušao na prvu i prošao kroz drugu naplatnu rampu, možemo lako da izračunamo njegovu srednju brzinu.
Ovaj sistem omogućava policiji da kazne za prekoračenje brzine automatski šalje na adresu vozača i nema potrebe da ga zaustavlja na putu.
U Nemačkoj bez ograničenja na auto-putu
Za vozače u Srbiji idealno bi bilo pravilo sa nemačkih auto-puteva, gde je osim visokog kvaliteta puta, na oko 60% deonica mreže auto-puteva brzina kretanja neograničena. Možete da jurite do mile volje, brzinama većim od 250km/h i niko vas neće zaustaviti niti kazniti.
Nemačka automobilska organizacija ADAC tvrdi da su njihovi popularni „autobanovi“ dizajnirani u skladu sa najvišim bezbednosnim standardima i da se svega 11% ozbiljnih automobilski udesa u zemlji desi na njima.
N. Janjanin