Istraživali smo šta vam je sve potrebno da postanete vozač kamiona i šta je to Code 95

8894

KULA / SRBIJA - Ukoliko razmišljate o tome da postanete vozač kamiona, ekipa Portala "Naše Mesto" je istražila šta vam je sve potrebno za dobijanje dozvole, kakva su iskustva drugih kamiondžija, ali prenosimo vam i jedan savet iz auto škole.

Ilustracija / Foto: pixabay.com

Sve je veća potražnja za vozačima kamiona, kako u zemlji tako i u inostranstvu. Najveća je potražnja za iskusnim vozačima kamiona. Da biste došli do dozvole za C ili CE kategoriju, i postali vozač kamiona ili kamiona sa prikolicom, potrebno je da prvo imate položeno za B kategoriju, odnosno dozvolu za upravljanje automobilom. Ukoliko imate već položeno za B kategoriju potrebno je da ste aktivan vozač barem dve godine tj. da nemate manje od 21 godinu života u trenutku polaganja ispita. Potrebno je još samo važeće lekarsko uverenje za određenu kategoriju i važeća lična karta. To su minimalni uslovi za polaganje za kamion. Kod nas je najpopularnije polaganje za vozača kamiona sa poluprikolicom (CE), poznatijih kao šleperi.

Cene za polaganje pomenutih kategorija su dosta visoke, kreću se i do nekoliko destina hiljada dinara, a sve u zavisnosti od toga da li ste položili za prethodnu kategoriju. Iskustva su takva da se isplati dati toliko novca, jer se brzo vrati, posebno ako planirate da odete u inostranstvo kao vozači kamiona.

Razgovarali smo sa nekoliko profesionalnih vozača iz Srbije koji voze po inostranstvu i prenosimo vam njihova iskustva. Možda vam njihovi odgovori daju jasan uvid u to sa čime se sve kamiondžije susreću, ali i pomogne u odluci da li da postanete vozač kamiona.

NM: Kako ste se u početku snalazili sa jezikom i po putevima u inostranstvu?

Odgovor: Jezik nije problem ako znate barem malo engleskog. Iako su ljudi čudni, na primer, u Mađarskoj niko neće da priča engleski, samo mađarski. U Francuskoj je slična situacija, međutim, na većini putnih pravaca rade profesionalci, kao i na pumpama i odmaralištima i uglavnom svi govore engleski. Savet je da u slobodno vreme učite engleski jezik i možda čak vežbate sa drugim vozačima. Što se puteva tiče, u današnje vreme nema nikakvih problema jer svi koristimo GPS, imamo osvežene mape i generalno sve je lepo obeleženo, pogotovo u zemljama EU.

 

NM: Da li imate problema sa krađom, kad stanete na predviđeni parking?

Odgovor: Uvek, ali uvek kamion mora biti zaključan. To je prva stvar. Druga stvar je samo mesto parkiranja. Izbegavajte mračne parkinge, ako možete, parkirajte ispod bandere i reflektora, što bliže nekom objektu i što bliže drugim vozačima, jer tako čuvate jedni druge i manje su šanse da vas neko opljačka. Izbegavajte sumnjiva mesta i nikako ne spavajte sa slušalicama, čepovima ili sličnim pomagalima. Inače, krađe se dešavaju, ima toga… ljudi su spremni na svašta, pa čak i da vam ukradu retrovizor bez koga ne možete dalje da vozite. U svakoj zemlji postoje deonice na kojima se jednostavno ne staje ili planirate svoju rutu tako da se tu ne zaustavljate. Francuska, Velika Britanija, postaju sve manje bezbedne… Rusiju da ne spominjemo, to je posebna priča.

Kabina kamiona / Foto: pixabay.com

NM: Da li se kamiondžije nađu jedni drugima u nevolji?

Odgovor: Kamiondžije su kao motoristi i kao svi “drumski putnici”, uvek će pomoći jedni drugima, priskočiti u nevolji, to je takva kultura jer ćeš danas pomoći nekom drugom, a sutra će tebi trebati pomoć. Bude tu ponekad i neko druženje u toku slobodnog vremena, svi smo mi ljudi i ne voli niko da bude sam, pogotovo ako je napolju lepo vreme, zna negde i fudbal da se zaigra na “male goliće”.

 

NM: Da li se desi da dugo čekate na granici, šta onda?

Odgovor: Postoji X razloga zbog čega možeš “zaglaviti” na granici. Najvažnije je da sačuvaš živce i pažnju posvetiš nekim drugim stvarima. Glupo je da se ovo i naglašava, jer ako nemaš dobre živce, preskoči ovo zanimanje. Na granici se vreme ubija uz neki film, eventualno TV, ljudi čitaju knjige, provere sitnice oko kamiona, šutneš gume par puta i tako dalje.

 

NM: Da li imate vremenski rok do kada trebate da stignete na određeni utovar/istovar, a šta ako zakasnite?

Odgovor: Naravno da rokovi postoje, sve se razlikuje od firme do firme, neko je fleksibilan, neko zahtevan. Ako zakasniš obično plaćaš penale, ali šta da se radi… nekad nije vozač kriv, pa može da opravda situaciju.

 

NM: Kako vodite ličnu higijenu, gde se hranite, gde spavate?

Odgovor: Na većini odmarališta postoje tuševi, sve je uredno, pristupačno i prihvatljivo, tako da higijena nije problem. Hrana kako kad, ako poneseš nešto kuvano od kuće, onda prva dva dana jedeš u kamionu, posle kupuješ hranu, snalaziš se kako umeš i kako voliš. Vozač kamiona mora računati da će uvek potrošiti neki dinar, jer nisi non-stop u kamionu. Ostale sate moraš nekako potrošiti, tako da imaš vremena da jedeš i da spavaš. Uglavnom se spava u kamionu, postoje ležajevi u kabini.

 

NM: Koliko često dođete kući, kako porodica na to sve gleda, ima li razumevanja?

Odgovor: Što si više kod kuće, znači da manje radiš. Sve opet zavisi od poslodavca i ture koju voziš. Možeš se zadržati sedam dana na putu, pa tri dana biti kod kuće ili mesec dana na putu pa sedam dana biti kod kuće, sve je relativno. Ako imaš porodicu, oni moraju biti svesni da je to tvoj posao, da tako obezbeđuješ novac za hranu i račune. Opet, sa druge strane, ako je čovek mlad i nema porodicu, taj period mu je idealna prilika da više zaradi, da bude što više na putu i maksimalno iskoristi i svoju mladost i svoje vreme. U svakom slučaju, ljudi bliski vama moraju da imaju razumevanje, pogotovo zato što nije lako biti profesionalni vozač. Ako se navikneš na taj posao, možeš čak i da ga zavoliš, pa ti ništa ne pada teško.

 

Nakon razgovora sa vozačima, posetili smo i Auto školu “Šljivić” iz Kule, koja vrši obuku vozača za C i CE kategoriju preko 15 godina, evo šta su nam oni rekli na ovu temu.

Aleksandar Šljivić / Foto: N. J.

NM: Kakva su vaša iskustva sa mladim vozačima i da li smatrate da su oni sa 20-ak godina spremni da voze šleper u inostranstvu?

Šljivić: Prvo i osnovno veoma je važno da mlad vozač voli posao koji radi. To je važno za svako zanimanje, pa i za ovo koje je po prirodi veoma stresno, zahtevno, a pored svega navedenog zahteva i odsustvo od kuće i svih sebi dragih ljudi. Po novom Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, uslov je da budući vozač “C”i “CE” kategorije ima 21 godinu, da bi stekao uslov da polaže i upravlja “šleperom”. Uz dobru i kvalitetnu obuku i dobrog i iskusnog mentora, mlad vozač za dva do tri meseca može da stekne dobru osnovu za dalje samostalno upravljanje vozilom i da krstari evropskim putevima. Pored zahteva za dobrim znanjem za upravljanjem kamionom, potrebno je znati i propise o radnom vremenu vozača, razna ograničenja u pojedinim zemljama, kako rešavati papirologiju od utovara, granice, špedicije, pa sve do istovarnog mesta.

 

NM: Šta je Code 95 i kako doći do njega, da li važi samo za Sloveniju ili i za druge zemlje i koje su to, koliko vremenski traje i gde se produžuje?

Šljivić: Code 95 je zapravo licenca za profesionalnog vozača teretnog vozila ili autobusa. Da bi vozio u Evropskoj uniji, moraš da poseduješ Code 95. Najbliže mesto gde možete položiti za Code 95 jeste Slovenija. “Šljivić” doo u saradnji sa “Mlađenović Matrica” doo, vrši obuku kandidata iz BiH i Srbije koji organizovano odlaze u Sloveniju, gde mogu položiti za tu licencu. Pripremna nastava se odvija sedam dana pre polaska i to se realizuje u Srbiji. Kandidati dobiju skriptu i sve što je potrebno da se nauči, a potom odlaze u Sloveniju. Kandidati obično za Sloveniju kreću u subotu uveče, a tamo stižu u nedelju ujutro. U toku čitavog prvog dana traje vožnja, tj. praktična obuka. U toku prvog dana se takođe odvija i nastava, a potom kandidati odlaze u hostel na odmor i na spavanje. Sutra dan, u ponedeljak, održava se još jedno predavanje i posle podne se polaže test. Uglavnom oko 90% kandidata položi test i vožnju i potom sledi povratak u Srbiju. Već u utorak ujutro, kandidati se vraćaju kući.

Pošto u Srbiji ne postoji obuka za Code 95, za profesionalne vozače u Srbiji, on nije obavezan. Međutim, za vožnju u Sloveniji, Nemačkoj, Mađarskoj, uslov je da vozač ima Code 95.

 

NM: Kako komentarišete to što pojedine firme nude vozačima da plate polaganje za dobijanje dozvole za vožnju kamiona, ali su vozači posle obavezni par godina da rade za njih?

Šljivić: To je na prvi pogled dobra prilika za nekog ko nema posla ili bi želeo da se oproba u poslu profesionalnog vozača. Međutim, ako dođe do nesuglasice između vozača i poslodavca, stvara se obostrani problem koji je teško rešiv. Cena polaganja vozačkog ispita je u prvom mahu velika, ali nakon par meseci rada ona se isplaćuje i vozač može da ide i radi tamo gde smatra da mu je bolje. Doo “Šljivić” ima dosta takvih primera.

 

NM: Kratak komentar na brzine kojima se kreću kamioni kroz naseljena mesta, kao i na puteve kakvi ostaju posle njih, pretovarenost?

Šljivić: Brzina kretanja kamiona je definisana zakonom i retko ko od njih je prekoračuje. Svi znamo da je ona u naselju 50km/h. Teretna vozila sa svojom robom je retko prekoračuju, a i ako je prekoračuju to je veoma malo. Što se tiče pretovara, država bi u saradnji sa mestima utovara mogla to veoma lako da reši. Svako vozilo koje je u pretovaru ne sme izaći sa utovarnog mesta i tačka.

 

NM: Možete li nam pojasniti koje su to brzine preporučene za kamione?

Šljivić: Opšte ograničenje u naselju je 50 km/h, ako nije saobraćajnim znakom drugačije definisano. 80km/h za teretna motorna vozila čija najveća dozvoljene masa ne prelazi 7,5 tona, osim na auto-putu gde je za ta vozila dozvoljena brzina do 100km/h. 70km/h je za teretna motorna vozila čija najveća dozvoljena masa prelazi 7,5 tona i takva vozila se na auto-putu mogu kretati 90km/h.

 

NM: Imate li kakav savet za buduće vozače kamiona? Koliko se razlikuje vožnja kamiona i putničkog vozila?

Šljivić: Veoma se razlikuje i uvek će se razlikovati, jer vozač amater što i sama reč kaže je amater, a vozač teškog teretnog vozila je osnovno zanimanje.

 

NM: Da li imate još nešto da dodate, o čemu nismo pisali, a smatrate da bi bilo bitno?

Šljivić: Kolege, želim da našim postupcima u saobraćaju vratimo dostojanstvo i ugled ovom zanimanju,jer kao delatnost saobraćaja smo važan faktor i jedan od ključnih uslova za prosperitet i napredak jedne države, uključujući i dobru mrežu puteva i svih priključnih saobraćajnica.

 

Ukoliko su vam potrebne dodatne informacije oko polaganja i dobijanja dozvole i Code 95 za kamion ili autobus, preporučujemo vam da se obratite Auto školi “Šljivić” iz Kule, ulica Tržni centar 7 (Kej) ili ih pozovite na telefon: 025/724-232.

J. Beljkaš, N. Janjanin

21.08.
063529XXX
OGL prodajem prostran, dvosoban stan u užem centru Kule, ulica Svetozara Markovića. Tel.063/529-094
18.08.
0638277XXX
OGL prodajem kombi mercedes sprinter 8+1,2005god.moze zamena za wv šarana.0638277144
17.08.
0642557XXX
OGL prodajem radio, lampas ispravan 50?e 0642557027.
14.08.
063522XXX
OGL Prodajem jednosoban stan u Kuli. Ulica Maršala Tita, kompletnorenoviran, uknjižen. Kontakt telefon 063522137
13.08.
0612525XXX
OGL Na prodaju Toy pudle aprikot boje od vrhunskih roditelja. Tri decka i jedna devojcica. Rodjeno 08.07 cena 150 evr tel 062730597 Crvenka
Postavite vaš mali oglas ODMAH - Klikni ovde