Gde, kada i zašto možete i morate proveriti tehničku ispravnost vozila pred kupovinu ili letovanje

416

KULA - Kupovina polovnog automobila za nekoga predstavlja pravo zadovoljstvo, dok drugi tu proceduru izjednačavaju sa prolaskom kroz pakao. Put kroz pakao postaje duži ukoliko je reč o automobilu starijem od 15 godina.

Foto: Naše Mesto

Pod pojmom polovno ili „upotrebljivano vozilo“ smatra se svako ono vozilo koje je bilo registrovano, a da od prve registracije nije prošlo manje od 6 meseci. U našoj zemlji sve više „niču“ auto placevi i auto kuće, koje se bave prodajom polovnih automobila. Najčešće se uvoze automobili iz Nemačke, Slovenije, Belgije i Češke, starosti između 10 i 20 godina. Kod nas nije moguće uvesti automobil ako ne ispunjava minimum Euro 3 normu (a ne smatra se oldtajmerom). Taj podatak se mora nalaziti u svakoj saobraćanoj dozvoli automobila. Ukoliko carinici, pri uvozu automobila u zemlju, nisu u mogućnosti da utvrde da automobil ispunjava tu minimalnu normu, upućuju stranku u Agenciju za bezbednost saobraćaja koja će izdati konačnu potvrdu.

Najtraženiji polovni automobili u našoj zemlji su proizvođači marke Fiat, Renault, Peugeot, Citroen, WV kao i oni malo skuplji Audi, Mercedes, Volvo i BMV. Proleće je najbolji period kupovine polovnjaka, kako zbog velikog izbora automobila tako i zbog veće konkurencije i samim tim nižih cena na auto placevima. Raspon cena je neverovatan, a kreće se od 1.500 evra za Fiata pa sve do 12.500 evra za BMV. Prodavci, na auto placevima, kažu da im najbolje prolazi prodaja auta u rasponu cena od 1.800 do 2.400 evra, te da se za taj iznos može naći dobar polovni automobil.

Kupovina polovnog automobila za nekoga predstavlja pravo zadovoljstvo, dok drugi tu proceduru izjednačavaju sa prolaskom kroz pakao. Put kroz pakao postaje duži ukoliko je reč o automobilu starijem od 15 godina, na kome ne možete precizno utvrditi šta je neispravno i koju su nedostaci, već je lakše utvrditi šta je ispravno, pa se time tešiti. Ukoliko kupujete automobil od fizičkog lica, to su uglavnom obični ljudi kojima je cilj samo da se „reše“ vozila, tu se uvek kriju tajne i mane na automobilu koje kupac otkrije tek posle par dana ili posle par stotina pređenih kilometara. Protiv ovih stvari nema leka, automobil se kupuje „na viđeno“ i kupac nema dovoljno vremena da temeljno pregleda i ispita kompletan automobil i njegove performanse.

U ovim situacijama, najveća karta na koju možete igrati jeste sreća ili ponekad, poštenje prodavca. Međutim, ukoliko taj isti pošteni prodavac dozvoli, možete automobil odvesti na neku vrstu vanrednog tehničkog pregleda, da stručno lice proceni realno stanje automobila. Ovo praksu imaju pojedini auto placevi, ali je retko viđena kod fizičkih lica, običnih ljudi koji ne prodaju automobile svakoga dana.

Ekipa Portala „Naše Mesto“ je posetila Agenciju „Auto Test 025“ koja pored ostalih delatnosti vrši usluge tehničkog pregleda, prepisa i registraciju vozila i tom prilikom smo razgovarali sa stručnjacima koji su nam pojasnili proces provere tehničke ispravnosti pri kupovini polovnog vozila.

 

NM: Na šta se najviše obraća pažnja prilikom provere tehničke ispravnosti vozila i koji su koraci prepisa?

Bubonja: Svi elementi vozila imaju isti prioritet i sve mora jednako da se pregleda. Prva stvar na koju se obraća pažnja jesu brojevi motora i šasije, proverava se da li je automobil regularan. Posle toga se prelazi na proveru tehničke ispravnosti vozila, od mehaničkih komponenti, preko izduvnih gasova do signalizacije i utvrđuje se šta je ispravno, a šta nije. Ukoliko se posle ispitanog stanja prodavac i kupac dogovore oko prodaje vozila, mi pravimo kupoprodajni ugovor, a stranke ga nose na overu kod notara, u sud ili u Opštinu. Nakon tog sa tim istim ugovorom odlaze u Poresku upravu gde se po katalogu plaća prepis vozila i potom auto prelazi na kupca. To je neka standardna procedura.

NM: Postoji li mogućnost da vozači u Agenciji „Auto Test 025“ Kula provere tehničku ispravnost vozila i bez obaveze da ga prodaju, recimo, pred putovanje na neku udaljenu destinaciju?

Bubonja: Da, apsolutno, to ujedno i preporučujemo svima. Ukoliko se na vanrednom, svojevoljnom tehničkom pregledu utvrdi da vozilo nije tehnički ispravno, nema nikakvih kazni, ne postoji represija, reč je samo o kontroli, da svaki vozač može da pregleda svoje vozilo, da mu se ukaže na eventualne nedostatke na vozilu, koje bi trebalo da ukloni i zbog kojih neće biti sankcionisan. Agencija „Auto Test 025“ Kula inače bude uključena u akciju „Ispravno vozilo – bezbedno vozilo“ koja se održava u organizaciji Auto-moto saveza Srbije (AMSS). Akcija se obično organizuje dva puta u toku godine, pred sezone godišnjih odmora, kada vozači mogu besplatno posetiti našu liniju za tehnički pregled i proveriti ispravnost svog vozila.

„Ukoliko AMSS i ove godine bude pokrenuo akciju, rado ćemo obavestiti vaše čitaoce o tačnim datumima kada mogu da nas posete i besplatno ispitaju svoje vozilo. U svakom slučaju, sve potrebne informacije možete dobiti na brojeve telefona 025/724-355 i 069/554-30-69 ili nas posetite lično na adresu Maršala Tita 1A (nekadašnji Kulatrans)“, dodaj Ilija Bubonja iz Agencije „Auto Test 025“ Kula. 

Naše Mesto