Sve što treba da znate o evro dizelu kako biste sačuvali motor

1
3929

KULA - Na našim putevima se može primetiti sve veći broj vozila koja koriste dizel kao pogonsko gorivo. Automobili sa dizel agregatima su za nijansu jeftiniji od benzinaca, ali zato zahtevaju više pažnje u održavanju, pa je sam kvalitet goriva presudan faktor za dugoročnu vožnju bez većih tehničkih problema.

Kvalitetno gorivo čuva motor automobila / Foto: pixabay.com

Povodom toga, posetili smo „Gas Point“ u Kuli gde smo razgovarali sa direktorom ove benzinske stanice koji nam je pojasnio određene pojmove na osnovu kojih možemo da procenimo kvalitet dizela i na taj način odaberemo onaj pravi.

Koja je razlika između zimskog i letnjeg evro dizela?

Brojni vlasnici automobila sa dizel motorom tokom lednih dana suočili su se sa smrzavanjem goriva zbog čega su po društvenim mrežama besneli na pumpadžije, ubeđeni da im prodaju razređeno gorivo.

“Dizel je vrsta goriva koja se na temperaturama nižim od četiri stepena ispod nule kristalizuje. Stvar je u tome što to gorivo nije predviđeno za temperature od 25 stepeni ispod nule, pa bi vozači trebalo sami u evro dizel da dodaju kvalitetan aditiv za zimu, a ne da kupuju aditivizarana goriva. Svrha aditiva je upravo da se gorivo ne kristalizuje na temperaturama manjim od deset stepeni ispod nule”, kaže direktor benzinske stanice “Gas Point” i dodaje da rezervoari često nisu dovoljno izolovani zbog čega se dizel kristalizuje, što se benzinu ne dešava.

Rezervoari često nisu dovoljno izolovani / Foto: pixabay.com

Prema standardu EN 590 (evropski standard) kojeg su dužni da se pridržavaju svi proizvođači naftnih derivata, -20c je minimalna tačka smrzavanja za zimski evro dizel od novembra do marta meseca.

Obični D2 i evro dizel

Dizel D2 se ne proizvodi već godinama, evro dizel ga je u potpunosti zamenio od početka 2013 godine.

Stara rafinerija / Foto: pixabay.com

Koliko su to ekološki neprihvatljiva goriva, najbolje ilustruje podatak da je dozvoljeni sadržaj sumpora u dizelu D2 do 10.000 mg/kg, dok je kod evro dizela koji se godinama prodaje i u Srbiji dozvoljena koncentracija sumpora 10 mg/kg ili 1.000 puta manja.

Šta znači cetanski broj?

Cetanski broj se odnosi na lakoću samopaljenja. Što je veći cetanski broj, to je lakše paljenje goriva.

Veći cetanski broj utiče na bolje samopaljenje i sagorevanje goriva, povećanje snage motora i smanjenje potrošnje goriva. Minimalni cetanski broj za evro dizel treba da bude 51, dok minimalni cetanski indeks treba da bude 46.

Viskozitet

Previsok viskozitet utiče na loše stvaranje smeše vazduha i goriva, a time i lošije sagorevanje.

Nedovoljno podmazivanje / Foto: pixabay.com

Prenizak viskozitet dovodi do nedovoljnog podmazivanja, do smanjenja snage motora i do bržeg trošenja materijala. Zbog toga, viskozitet treba da bude u što je moguće užim granicama. Referentna vrednost gustine po evropskom standardu treba da bude od 820 do 845 kg/m3.

Sadržaj sumpora

Sadržaj sumpora u dizel gorivu zavisi od kvaliteta sirove nafte i od kvaliteta rafinerijskog postupka. Sumpor iz goriva se izgara u SO2 koji otapanjem u vodi, u vazduhu stvara kiselinu. U izduvnim gasovima motora, sumpor povećava emisiju čestica, emisiju HC, NOx i CO i dovodi do bržeg zapunjenja katalizatora. Za uređaje za pročišćavanje izduvnih gasova (Euro 5) sadržaj sumpora u gorivu mora biti manji od 10 ppm (mg/kg).

Reč – dve o Gas Pointu i MOL evro dizelu

Gas Point u Kuli kao zvaničan MOL Partner, prodaje isključivo MOL naftne derivate koji su proizvedeni u MOL PLC Mađarska, rafineriji Sasalombati koja je jedna od najsavremenijih u ovom delu Evrope.

Gas Point Kula / Foto: N. Janjanin

Vrhunskog kvaliteta, MOL evro dizel omogućava maksimalne performanse vozila, pravilno paljenje i besprekoran rad motora i na izuzetno niskim temperaturama. Zima nije jedini period kada evro dizel dokazuje svoj kvalitet. Mirniji rad, veća snaga i manja potrošnja su prednosti korišćenja ovog goriva.

Proizveden po najstrožijim proizvođačkim specifikacijama, kvalitet evro dizela je u potpunosti u skladu sa evropskim standardom EN 590. Budite sigurni da na benzinskoj stanici Gas Point u rezervoare svojih automobila točite evro dizel istog kvaliteta kao u bilo kojoj zemlji Evropske Unije.

Primera radi, tačka smrzavanja za MOL evro dizel je -27C, cetanski broj iznosi 51.5, dok izmerena gustina iznosi 841 kg/m3. Kada pričamo o sadržaju sumpora, MOL evro dizel sadrži 7.9 mg/kg, što je daleko iznad Euro 5 standarda.

Kada pričamo o starijim motorima, MOL evro dizel je već aditiviran u rafineriji, tako da bez problema mogu da ga koriste i automobili starije generacije, kao i poljoprivredne i građevinske mašine.

KOMENTARI

Komentari objavljeni na Portalu "Naše Mesto" ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija u vezi sa tekstom. Redakcija Portala "Naše Mesto" zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.

avatar
Dežurni
Dežurni

Potvrđujem, MOL evro dizel najbolji!