
NM: U poslednje vreme smo svedoci da se dešavaju česte saobraćajne nezgode. Na šta treba obratiti pažnju?
Aleksandar Šljivić: U svetu saobraćaja, uvek je akcenat na bezbednosti. Od četiri faktora, čovek, vozilo, put i okolina, glavni faktor je uvek čovek, vozač koji upravlja vozilom. On je taj koji čini ključni faktor za vreme upravljanja motornim vozilom. Nije samo dovoljno voziti brzinom koja je naznačena saobraćajnim znakom i reći da je to bezbedno. Bezbedna je ona brzina gde ti svojom reakcijom možeš pravovremeno i bez posledica da rešiš saobraćajnu situaciju na koju učesnik u saobraćaju naiđe. Uzroci saobraćajnih nezgoda su različiti, od alkohola, droge, brzine kretanja, nepoštovanja saobraćajne signalizacije i drugo. Upravljanje vozilom treba ozbiljno shvatiti jer je tebi faktički neko dao oružje u ruke. Možda zvuči grubo, ali sredstvom kojim upravljaš možeš da usmrtiš nekog, pa i sebe.
Prve i osnovne informacije o saobraćaju, dete stiče u porodici gde uz roditelje prilikom odrastanja oponaša njihove poteze, zato je veoma bitno da roditelj budu pravi uzor svojoj deci.
Kao što ste već rekli da smo svedoci čestih saobraćajnih nezgoda u poslednje vreme, mora se istaći da ako gledamo statistiku, mesec jul je odneo 63 života, a takođe moramo istaći da je statistika iz prethodnih godina pokazala da je i mesec avgust veoma kritičan. Uopšteno gledano, leto je period godine koji karakterišu veoma visoke temperature, povećan je intezitet saobraćaja, sezona dvotočkaša je u punom jeku, odlasci na godišnje odmore, veoma veliki broj stranih državljana je ili u tranzitu kroz našu državu ili dolaze na godišnje odmore, a uz to učesnici u saobraćaju koji su na raspustu su na provodima i zabavama i u kasnim večernjim ili ranim jutarnjim satima upravljaju vozilima u alkoholisanom stanju, pod uticajem droge ili slično.
Zato je veoma važno uložiti dodatni oprez prilikom upravljanja vozilom, poštovati zakon, propise, saobraćajnu signalizaciju, a za sve one koji idu na duža putovanja detaljno isplanirati plan putovanja, praviti pauze najkasnije posle dva sata vožnje i obavezno krenuti na put odmoran.
NM: Trenutno se sprovodi akcija saobraćajne policije koja se odnosi na kontrolu bezbednosti u saobraćaju. Šta Vi mislite o tome?
Aleksandar Šljivić: Izuzetno podržavam tako nešto iz razloga što je mnogo ljudi ostalo bez vozačke dozvole zbog nepoštovanja Zakona o bezbednosti saobraćaja. Mnogo je nasilničke vožnje, nepoštovanja saobraćajne signalizacije i vožnje u alkoholisanom stanju. Policija svojim sinhronizovanim akcijama treba da deluje u skladu sa svojim ovlašćenjima, a mi smo ti koji treba svojim učešćem u saobraćaju da ne dozvolimo da oni imaju razlog da nas kazne i na taj način smo podigli stepen bezbednosti na veoma visok nivo što je i poenta strategije bezbednosti saobraćaja.
NM: Mnogi vozači koriste sigurnosne pojaseve samo da bi izbegli plaćanje kazne. Koliko u stvari znači vezivanje pojasa?
Aleksandar Šljivić: Pojas glavu čuva. Postoji mnogo studija koje su dokazale da vezivanje pojasa sprečava neželjenje posledice. Sigurnosni pojas je nešto obavezno i treba da bude automatizovana radnja jer bez vezivanja pojasa nema pokretanja vozila. Saobraćaj je nepredvidiv, nikad ne znamo šta će se desiti. To je grana koja svakodnevno mora da se istražuje, unapređuje i diže na viši nivo.
NM: Koliko je opasno korišćenje telefona tokom vožnje?
Aleksandar Šljivić: Telefon je nešto što stvarno oduzima pažnju. Zakon je dozvolio upotrebu „hands free“ uređaja i nije problem staviti bežičnu slušalicu i pričati.
NM: Šta možete da kažete o tome što veliki broj vozača prekoračuje ograničenje brzine, pogotovo van naseljenog mesta?
Aleksandar Šljivić: Mi u auto školi stavljamo veliki akcenat na brzinu, alkohol i drogu. Kako učenici stasavaju kao vozači, tako se povećava i brzina kretanja vozila kojim upravljaju. Vozači moraju biti svesni posledica prekoračenja brzine koje mogu dovesti do nastanka saobraćajne nezgode i upravo je to glavna vodilja kojom moraju da se vode svi učesnici u saobraćaju.