VRBAS – Koliko trgovinski lanci utiču na životnu sredinu?

620

Ekološki pokret Vrbasa, u susret danu životne sredine, obratio se najvećim trgovinskim lancima koji posluju u ovoj opštini. Oni su pitanja postavljali kompanijama Lidl, Agrokor (Idea), Delez (Maksi) i Univereksport.

Izvor: ekovrbas.net

Ekološki pokret Vrbasa je neprofitna nevladina organizacija osnovana u Vrbasu voljom grupe građana, na zajedničkoj ideji očuvanja prirode, duhovnog nasleđa i širenja ekološke svesti.

Najtemeljiniji odgovor dobili su od domaćeg trgovinskig lanca Univereksport, odgovor kompanija Lidl i Delez (Maksi) bio je previše automatski i bez emocija dok se kompanija Agrokop (Idea) za sada nije oglasila.

Izvor: ekovrbas.net

Takođe su im se obratili sa predlogom i molbom za podršku civilnoj zajednici Opštine Vrbas u sprovođenju aktivnosti adaptacije i otpornosti na klimatske promene i druge štetne spoljne uticaje, jer smatraju da trpe njihov negativan uticaj. Od kompanije Lidl zatražili su podršku i za Kulu i Srbobran, zbog većeg broja kupaca koji dolaze iz ovih mesta.

S obzirom da je veliki broj njihovih proizvoda iz uvoza ili izvan naše regije, čime kontinuirano proizvode značajan karbonski otisak iz njihovog transporta i skladištenja i po čemu su još jedan negativan faktor na klimatske promene u Srbiji, obratili su im se kako bi kod njih pokrenuli svest o potrebi ublažavanja i tematskoj kompenzaciji ovog uticaja.

Ovi trgovinski lanci, barem u Vrbasu, zbog velike medijske prisutnosti predstavljaju glavne snabdevače široke palete proizvoda za kućne potrebe i time ugrozili lokalne piljarnice i male porodične radnje.

Što se tiče njihovog sistema primarne selekcije otpada, on je daleko od ozbiljnog i time se automatski vrši veliki pritisak na lokalnu deponiju. U gorem slučaju, s obzirom na nerazvijenu ekološku svest naših građana, taj otpad učestvuje u generisanju velikog broja divljih deponija, a uklanjanje istih ide na teret lokalnih poreskih obveznika, upravo njihovih kupaca. Po mišljenju struke, nagomilavanje divljih deponija i smetlišta utiče na javno zdravlje i EPV smatra da i veliki marketi tu daju svoj negativan doprinos. S tim u vezi, pokušali su da im skrenu pažnju na negativne posledice.

Izvor: ekovrbas.net

Iz EPV-a su im posebno skrenuli pažnju na na period njihovog poslovanja u uslovima vanrednog stanja i epidemije korona virusa u kojem su ostvarili ekstra profit. Za razliku od marketa u nekim zapadnim zemljama, vanredna situacija nije mogla da poremeti dobru opremljenost i snabdevenost marketa na našem tržištu. Ostaje pitanje da li je ovo rezultat odgovornog poslovanja, srećne okolnosti ili nečeg trećeg?

Odluka o zatvaranju lokalnih pijaca, okrenula je potrošače ka njima. EPV je velikim marketima u našem okruženju dao odličan predlog da sarađuju sa lokalnim poljoprivrednim gazdinstvima kao sa korisnim partnerima.

Ovaj kao i mnoge druge predloge, Ekološki pokret Vrbasa uputio je velikim trgovinskim lancima u svom okruženju (Lidl, Idea, Maksi, Univereksport), s ciljem da će ih te dobronamerne sugestije podstaći na razumevanje i dobru volju za saradnju, posebno sa aktivnim civilnim sektorom iz oblasti zaštite životne sredine, što bi dodatno unapredilo njihovo poslovanje i dugoročno ga zaštitilo.

 

Izvor: ekovrbas.net