Kako da sačuvate svoje srce?

508

Svakako redovna vežba i zdrava ishrana ključne su za čuvanje zdravlja srca. Ali postoji i niz drugih navika koje takođe mogu pozitivno uticati.

1. Dajte prioritet spavanju

Trećina odraslih Amerikanaca izjavila je da ne spava preporučenih sedam sati sna, prema Centrima za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC). Ali upravo je to presudno za zdravlje srca.

Zaista, ljudi koji ne spavaju dovoljno imaju tendenciju da imaju više zdravstvenih problema, uključujući visoki krvni pritisak, dijabetes tipa 2 i gojaznost, što može povećati rizik od srčanih bolesti, srčanog i moždanog udara, prema CDC-ju.

Nasuprot tome, dovoljno sna – sedam do devet sati tokom svake noći – “pomaže u smanjenju krvnog pritiska, čini vas sretnijima, održava[zdravu] težinu i smanjuje hormone stresa”, objašnjava dr. John Higgins, sportski kardiolog, za Livestrong.

2. Meditirajte

Ako želite zdravo srce, neka meditacija bude deo vaše svakodnevne rutine.

“Svi možemo priznati da smo prošle godine zbog stresa dovedeni do krajnjih granica, a meditacija je važan deo onoga što mi je omogućilo da se izborim s time”, kaže Suzanne Steinbaum, kardiologinja iz New Yorka.

“Istraživanje je pokazalo da meditacija u trajanju 20 minuta dva puta dnevno može smanjiti učestalost visokog krvnog pritiska i srčanih bolesti”, kaže dr. Steinbaum.

3. Puno se smejte

Što se tiče zdravlja srca, smeh je uistinu najbolji lek. Smeh (i osmeh) može smanjiti krvni pritisak i hormone stresa, kaže dr. Higgins. Preliminarna istraživanja pokazuju da smejanje može poboljšati funkciju arterija i protok krvi, navodi Harvard Health Publishing.

Ali kako? Iako je tačan mehanizam još uvek nepoznat, naučnici pretpostavljaju da to ima neke veze s endorfinima koje stvarate kad se smejete. Te se moždane hemikalije mogu povezati s opijatskim receptorima u sluznici krvnih žila, što pokreće oslobađanje azotnog oksida koji opušta arterije, prema Harvard Health Publishingu. A kad su vaše arterije opuštene, postaju šire i fleksibilnije, pojačavajući protok krvi.

4. Provodite vreme napolju

Provođenje više vremena na svežem vazduhu još je jedan način za optimizaciju zdravlja vašeg srca.

“Svež vazduh i sunce (najmanje 15 minuta dnevno) mogu pomoći u jačanju vitamina D i melatonina, koji su važni za zdravlje kostiju, sistema za varenje i spavanja”, kaže dr. Higgins.

Istraživanje sugeriše da vitamin D može igrati ulogu u prevenciji određenih stanja, uključujući srčani udar, navodi Harvard Health Publishing.

5. Slušajte omiljene pesme

Ne postoji ništa poput sjajne pesme koja će vas podići. Međutim ispostavilo se da iza ovog dobrog osećaja stoji nauka.

“Slušanje vaše omiljene muzike pola sata svakog dana poboljšava raspoloženje i povećava proizvodnju azotnog oksida”, kaže dr. Higgins. Naime, azotni oksid pomaže opuštanju arterija i olakšava protok krvi. Osim toga, omiljene melodije mogu čak ublažiti emocionalno naprezanje ljudi u visoko stresnim profesijama. Studija iz novembra 2011. objavljena u magazinu Journal of Advanced Nursing otkrila je da medicinske sestre koje su 30 minuta slušale svoju omiljenu umirujuću muziku imaju nižu percepciju nivou stresa, otkucaja srca i kortizola od svojih kolega koji su jednostavno mirno sedeli pola sata.

A smanjenje stresa neophodno je za zaštitu vašeg srca. To je zato što kada se osećate napeto, vaše telo oslobađa stres i upalne hormone, što može prouzrokovati oštećenje arterija i na kraju dovesti do srčanih bolesti, kaže dr. Steinbaum. Dakle, sve što može smanjiti stres – poput sjajnog popisa za reprodukciju – pomoći će u unapređenju zdravijeg srca.

 

Izvor: Index.hr