Šta se događa s telom kada ne spavate dovoljno?

322

Ako dolazite u iskušenje da propustite par sati sna jer postoji puno boljih stvari koje biste mogli raditi, vreme je da promislite još jednom. Spavanje pomaže telu da se oporavi od treninga, dnevnog stresa i napuni energijom. Ako se lišite čak i jednog sata sna, nakon nekog vremena možete početi osećati da to ima negativan učinak na vaše zdravlje.

Izvor: pixabay.com

“Kad ne spavate dovoljno, trpe vaše performanse, mentalna otpornost, fleksibilnost i zdravlje uopšte”, kaže savetnik za spavanje, dr. Ben Smarr.

Evo što se tačno događa vašem telu, zavisno o tome koliko sna u noći gubite.

Ako propustite 1 sat sna

Ako legnete sat kasnije nego što je uobičajeno, zavaraćete svoj cirkadijski sat. Ako se morate probuditi ranije nego obično, gubite malo REM faze sna, koja se obično događa pri kraju noći. REM faza je važna da biste bili emocionalno otporni, fokusirani i sveži ujutro.

“Uopšteno govoreći, gubitak jednog sata sna mogao bi dovesti do toga da budete mrzovoljni i verovatno ćete preko dana osećati pospanost i zevati”, ističe docent na Institutu NYU Langhorne Azizi Seixas za časopis Men’s Health.

Trener Alex Savy upozorava da zbog gubitka jednog sata sna možete osetiti pad imuniteta.

“Kada spavate, vaše telo proizvodi proteine ​​koji se nazivaju citokini, koji služe kao gorivo za vaše bele krvne stanice. Nedostatak sna smanjuje proizvodnju citokina i čini vas osetljivijima na bakterije i viruse”, pojašnjava Savy.

Ako propustite 2 sata sna

U ovoj fazi možete iskusiti više promena.

“Kad izgubite 2 sata sna, možete iskusiti značajnu dnevnu pospanost i lagano drhtanje. Koordinacija očiju i ruku je isključena, a refleksi možda neće biti tako oštri”, kaže Seixas.

Mogli biste iskusiti i glavobolju.

Ako propustite 3 sata sna

Kad umesto 7 do 9 sati, u noći odspavate samo 4 do 6 sati, osećaćete se istrošeno i nesposobno za normalno funkcioniranje, upozorava Seixas.

“Produženo lišavanje sna može vas dovesti u veći rizik od srčanog udara. To se ne događa samo zbog rizika od povišenog kortizola i krvnog priziska već i debljanja koje potiče stres uzrokovan nedostatkom sna. Kad ljudi ne spavaju dovoljno, žude za ugljenim hidratima”, tvrdi dr. Alex Dimitriu.

Osim što u ovoj fazi možete biti mrzovoljni i zbog toga nepoželjni u društvu, koncentracija će vam patiti i nećete se moći fokusirati čak ni na jednostavne zadatke.

Ako propustite 4 ili više sati sna

Učinci na vaše zdravlje i život u ovoj fazi počinju biti vrlo jaki. Mozak nije imao priliku odmoriti se, a vi ste podložni nezdravom jedenju. Kad ste nenaspavani, povećava se nivo hormona grelina, koji izaziva glad i žudnju. Savy kaže da možete osetiti pojačanu želju za slatkom i prženom hranom.

Povećava se i rizik od dijabetesa, pamćenje vas ne služi najbolje, a u ovoj fazi počinje se stvarati protein tau, koji je povišen u ljudi koji pate od Alzheimerove bolesti, ističe dr. Dimitriu.

 

Izvor: index.hr