Mitovi o mršavljenju u koje verujemo

983

Ako ste se ikad u životu borili sa viškom kilograma i pokušali da smršate, onda ste se verovatno susreli sa mnogo saveta i “instant trikova koji rade”

Zgodno i zdravo telo, bez masnih naslaga, zategnuto ili pak mršavo – šta god da je vaš cilj, sasvim je izvesno da ste bar jednom došli u situaciju da isprobate neku “proverenu dijetu”.

Danas nam je dostupno mnogo informacija o mršavljenju, tako da je ponekad zaista teško odvojiti činjenice od mitova. Šta je istina, a šta su iskrivljeni stavovi o gubitku težine koji mogu da nas navedu na pogrešan put? Istraživali smo koji su najčešći mitovi o mršavljenju u koje verujemo. Pročitajte.

Izgladnjivanje je najbolji način da smršate

Malo je verovatno da će brze dijete dovesti do dugotrajnog gubitka kilograma. U stvari, ponekad mogu da izazovu kontraefekat i da za rezultat daju povećanje težine. Mnogi ljudi biraju instant rešenja, izgladnjuju se ne bi li za kratko vreme izgubili 5, 10 ili čak 15 kilograma. Ponekad se predlaže UN dijeta, čiji jelovnik ne sadrži užine i ima proteinski, skrobni, voćni dan itd.

Istina je, međutim, da je jako teško održavati telo u ovakvom režimu ishrane. Zbog toga što postoje ograničenja, odnosno nema raznovrsnosti konzumirane hrane, organizmu mogu nedostajati neke esencijalne hranljive materije. Izgladnjivanje povlači za sobom i veliki pad energije, što dalje može da uzrokuje ogromnu žudnju za šećerima. Zbog toga se dešava da usred neke rigorozne dijete “pokleknemo”, pojedemo hranu sa visokim sadržajem masti i šećera i tako unesemo više kalorija no što nam je potrebno. Rezultat je i više nego jasan – umesto gubljenja kilograma, dobijamo na težini.

Radikalni režim vežbanja je jedini način da se smrša

Radikalni, intenzivni treninzi do iznemoglosti nisu jedini način da smršamo. Upravo je suprotno – uspešan gubitak težine podrazumeva uvođenje malih promena kojih se možemo držati na duže staze. Dakle, umesto napornog treninga nakon kog odustanete od fizičke aktivnosti zbog jake upale, pokušajte da promenite svakodnevnu rutinu. Budite fizički aktivniji – brzi hod, vožnja biciklom najmanje 3 sata nedeljno mogu biti vaši prvi koraci ka vitkijoj figuri.

Naravno, ako imate višak kilograma moraćete se potruditi malo više od toga. Potrebno je da sagorevate više kalorija no što unesete u telo. Prema tome, dobar način da pokrenete proces mršavljenja jeste da jedete manje, a krećete se više. Angažovanje personalnog trenera ili uključivanje u neki online program vežbanja takođe može da pomogne, ako imate problem sa disciplinom i uspostavljanjem novih navika.

Zdrava hrana je skupa

Može se činiti da su zdravije namirnice skuplje od njihovih nezdravih alternativa. Međutim, ako pokušate da zamenite hranu koju jedete zdravijom varijantom, verovatno ćete otkriti da će vaši obroci koštati manje. Primera radi, ako se opredelite za jeftinije komade mesa ili kombinaciju sa pasuljem, mahunarkama i povrćem, može biti mnogo isplativije od pomfrita.

S druge strane, možda samo deluje da kupovina žitarica, pahuljica i koštunjavog voća zahteva veliki budžet. Kada uporedite sa korpom u kojoj se nalaze nezdrave grickalice poput čipsa i više je nego jasno da se u svakom smislu (ne samo finansijskom!) isplati da se okrenete zdravim namirnicama.

Ugljeni hidrati čine da se ugojite

Konzumirani u pravim količinama i kao deo uravnotežene ishrane, ugljeni hidrati sami po sebi neće dovesti do debljanja. Međutim, veoma je važno da ih jedete bez kremastih sosova, putera i ostalih dodataka.

Ako su vaš izbor integralne žitarice, smeđi pirinač, hleb i peciva od integralnog brašna, ne bi trebalo da imate problema sa viškom kilograma. Da biste povećali unos vlakana, jedite krompir sa ljuskom i naravno, nemojte pržiti skrobnu hranu kada pokušavate da smršate.

Neke namirnice ubrzavaju vaš metabolizam

Metabolizam opisuje sve hemijske procese koji se neprekidno odvijaju u telu da bi nas održali u životu. Kako bi naši organi funkcionisali normalno, odnosno da bi se prirodnim tokom odvijalo disanje, varenje i regeneracija ćelija, potrebna nam je energija. Od veličine tela, starosti osobe, pola i genetike zavisi koliko je energije za ove procese potrebno.

Premda se često može naići na tvrdnje da određena hrana i napici mogu da ubrzaju metabolizam, to je jedan od mitova. Nema ili je vrlo malo naučnih dokaza koji mogu da svedoče u prilog pretpostavkama da neke namirnice pomažu telu da sagoreva više kalorija. Zapravo, neki od proizvoda koji se preporučuju mogu imati visok nivo kofeina i šećera, što definitivno me pomaže proces mršavljenja.

Sve tablete za mršavljenje su bezbedne za upotrebu

Nisu sve tablete za mršavljenje efikasne ili bezbedne za gubitak težine. Postoji veliki broj lekova koje može lekar da propiše, ali postoje i drugi, nelicencirani proizvodi za mršavljenje koji se kupuju bez recepta. Na tržištu su dostupne razne tablete, čajevi i kapsule koje “obećavaju” brz i lak put do fit figure- Međutim, neki od njih mogu da sadrže i sastojke koji su štetni po zdravlje.

Pre nego što se osmelite da kupite i koristite bilo koji od preparata za mršavljenje, mnogo je pametnije da se posavetujete sa lekarom ili nutricionistom.

Namirnice označene sa „malo masti“ su uvek zdrav izbor

Koliko puta ste i sami upali u zamku da oznaku “malo masti” ili “nizak sadržaj masti” na nekom proizvodu izjednačite sa zdravijom varijantom? Imajte na umu sledeće: ove oznake bi trebalo da ukazuju na to da određena namirnica sadrži manje masti od punomasne verzije, ali ih to ne čini automatski zdravim izborom. Zapravo, ovo treba da vam bude razlog više da proverite sastav – neka hrana sa niskim sadržajem masti takođe može sadržati i visok nivo šećera.

Isključivanje svih grickalica može vam pomoći da izgubite težinu

Grickanje nije problem kada pokušavate da smršate. Zapravo, ako izaberete prave namirnice, grickanje je odlična užina. Ako spadate u onu grupu ljudi koji ne mogu bez užine ili jednostavno im je potreban taj međuobrok da bi održali nivo energije, ovo su dobre vesti.

Važno je samo da umesto čipsa, čokoladice i smokija izaberite voće, povrće ili neke semenke. Grickalice koje sadrže mnogo šećera, soli i masti treba zaobilaziti u širokom luku.

Voda pomaže da izgubite kilograme

Neretko se čuje da je za proces mršavljenja neophodno povećati unos tečnosti. Ipak, važno je reći da je ovo delimično mit da voda pomaže da izgubite kilograme. Voda ne uzrokuje gubitak težine, ali vas održava hidriranim i može vam pomoći da manje grickate.

Voda je neophodna za dobro zdravlje i blagostanje. Ponekad se žeđ može zameniti sa glađu – ako ste žedni, možete grickati više. Prema tome, dobro osluškujte svoje telo, pratite sve znakove i nemojte zameniti čašu vode nekim sokom ili čokoladicom.

Preskakanje obroka je dobar način da izgubite težinu

Preskakanje obroka nije dobra ideja. Da biste izgubili kilograme i zadržali se na optimalnoj kilaži, morate smanjiti količinu kalorija koje konzumirate i povećati broj kalorija koje sagorevate vežbanjem. Ukoliko potpuno preskočite obrok (bilo da je reč o doručku, užini ili ručku) to može dovesti do umora i smanjenog unosa neophodnih hranljivih materija. Zapravo, zbog ovakvih rezultata češće ćete dolaziti u iskušenje da grickate hranu koja je bogata mastima i rafinisanim šećerima. Ishod znate – dodaćete na težini.

Mršavljenje i sticanje forme je sasvim izvesno zahtevan proces na kome treba istrajati. Umesto brzih i neproverenih metoda, radije se opredelite za postepene i sigurne korake koji će na duže staze garatovati postizanje željenih rezultata. “Razbijte” mitove o mršavljenju i pokrenite gubitak kilograma na zdrav način.

Izvor: S.Stanković